image
image

Δήμητρα Β. Καραγιάννη

Υπεύθυνη του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας & Πολιτισμού «Έκφρασις» είναι η Δήμητρα Β. Καραγιάννη, η οποία είναι Φιλόλογος, Συγγραφέας και Εκδότρια. Έχει ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, ενώ έχει πραγματοποιήσει επιμόρφωση στον τομέα της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Έχει εργαστεί στην δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, στην Κοζάνη και την Αθήνα. Είναι Υπεύθυνη των «Εκδόσεων Παρέμβαση» και εκδότρια του ομώνυμου λογοτεχνικού περιοδικού. Δραστηριοποιείται συστηματικά σε θέματα λογοτεχνίας, εκπαίδευσης, τέχνης και άλλα ζητήματα ευρύτερου πνευματικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Υπήρξε Συντονίστρια της Ομάδας Πολιτισμού του Δήμου Κοζάνης. Έχει εργαστεί ως Συντάκτρια στην εφημερίδα «Θάρρος» της Δυτικής Μακεδονίας. Συνεργάστηκε με τον Εκδοτικό Οίκο «Πόλις» ως Επιμελήτρια βιβλίων.

Το 2016 κυκλοφόρησε το βιβλίο της με τίτλο «Κλεισμένα σε θυρίδες, 25 υστερόγραφα εποχής» (εκδ. Γαβριηλίδης), ένα λογοτεχνικό τρίπτυχο στο οποίο ξεφυλλίζεται ο στοχασμός-διήγηση, η ποίηση και η κριτική παρουσίαση. Από τις Εκδόσεις Παρέμβαση κυκλοφορεί το βιβλίο της με τίτλο “Εικόνες της Δυτικής Μακεδονίας”, με κείμενα και φωτογραφίες της ευρύτερης περιοχής και με τη συμμετοχή 9 φωτογράφων. Έχει συμμετάσχει σε πανελλαδικά συνέδρια, σεμινάρια και ημερίδες. Δημοσίευσε άρθρα και εργασίες σε εφημερίδες, blogs και περιοδικά. Έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες παρουσιάσεις λογοτεχνικών βιβλίων και έλαβε μέρος σε ποικίλες εκδηλώσεις πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη μουσική και τη στιχουργική, πραγματοποιώντας συνεργασίες με γνωστούς Έλληνες καλλιτέχνες.

https://dimitrakarayianni.wordpress.com/

 «Η εκπαίδευση δεν πρέπει να γεμίζει το μυαλό, αλλά να ανοίγει το μυαλό…»

Συνομιλώντας με την Δήμητρα Καραγιάννη, υπεύθυνη του Κέντρου Παραγωγής Γραπτού Λόγου «Έκφρασις»

Τι είναι η «Έκφρασις» και ποια η φιλοσοφία της;

Η «Έκφρασις» είναι ένα Κέντρο εξειδικευμένο στην παραγωγή γραπτού λόγου. Επικεντρώνεται στην γλωσσική ανάπτυξη και ασχολείται αποκλειστικά με μαθήματα Γλώσσας, Έκθεσης και Λογοτεχνίας στο Λύκειο, το Γυμνάσιο και το Δημοτικό, καθώς και με μαθήματα Δημιουργικής Γραφής για παιδιά. Είναι ένας ιδιαίτερος χώρος, διαμορφωμένος έτσι, ώστε να φιλοξενεί περιορισμένο αριθμό ατόμων∙ είναι ένα «σημείο αναφοράς» για ό,τι έχει σχέση με τον γραπτό λόγο και με την ανάπτυξη της σωστής και δομημένης έκφρασης.

Γιατί πρέπει ένα παιδί να μάθει από νωρίς να γράφει σωστά;

Το να ξέρει κάποιος να γράφει και να μιλά σωστά είναι μια σπάνια «δύναμη», καθοριστική για την εξέλιξή του -την μορφωτική, την επαγγελματική, την προσωπική, την κοινωνική. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να δίνεται εγκαίρως βαρύτητα σ’ αυτόν τον τομέα. Επίσης, οι βάσεις πάνω στις οποίες θα χτίσει ένα παιδί το οικοδόμημα του λόγου του, πρέπει να τίθενται σε μικρή ηλικία, εφόσον η γραπτή έκφραση χρειάζεται πολύ χρόνο για να βελτιωθεί  και να διαμορφωθεί. Διάβασα κάπου πως «το να ξέρεις να γράφεις σωστά είναι μια αρετή που κατακτιέται νωρίς»… Ή χάνεται νωρίς, θα προσέθετα.

Σε ποιους μαθητές απευθύνεται η «Έκφρασις»;

Σε μαθητές Λυκείου για μία ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Σε μαθητές Γυμνασίου, ώστε να συστηματοποιήσουν τις γνώσεις τους και να θέσουν τις βάσεις για το Λύκειο. Σε μαθητές Δημοτικού για να μάθουν να γράφουν και να εκφράζονται σωστά. Αλλά και σε άτομα όλων των ηλικιών, που θέλουν να διαμορφώσουν έναν σωστό τρόπο γραφής και έκφρασης, στο πλαίσιο μιας τυπικής εκπαίδευσης, αλλά και πέρα από αυτή.

Πώς γίνονται τα μαθήματα;

Ακολουθείται εξατομικευμένο πρόγραμμα σπουδών ή λειτουργούν κλειστά τμήματα λίγων ατόμων, τηρώντας φυσικά όλες τις προδιαγραφές υγιεινής.

Πείτε μας λίγα λόγια για την Δημιουργική Γραφή  στην παιδική ηλικία.

Η Δημιουργική Γραφή απευθύνεται σε παιδιά Δημοτικού και το μάθημα γίνεται σε μικρά τμήματα. Είναι ένας υπέροχος τρόπος για να αγαπήσουν τα παιδιά τη γραφή, αναπτύσσοντας τη φαντασία τους και ενεργοποιώντας τις γνώσεις τους μέσα από μια ευχάριστη διαδικασία. Η Δημιουργική Γραφή αξιοποιεί και άλλες τέχνες, διαμορφώνοντας ένα ξεχωριστό αποτέλεσμα. Προσφέρει μια γενικότερη γνώση, η οποία μπορεί να γίνει πολύτιμη στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών.

Ασχολείστε, επίσης, με Μαθησιακές Δυσκολίες.

Ακριβώς. Δύο από τα συνηθέστερα είδη Μαθησιακών Δυσκολιών είναι η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στην Ανάγνωση και η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στην Γραπτή Έκφραση. Άλλοτε είναι περισσότερο και άλλοτε λιγότερο σοβαρές, και απασχολούν αρκετούς γονείς. Σε περίπτωση μαθησιακής δυσκολίας, το πρόγραμμα προσαρμόζεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του μαθητή και εφαρμόζονται τεχνικές Ειδικής Παιδαγωγικής, ενώ ενεργοποιείται η δημιουργικότητα μέσα από την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης.

Τι σας οδήγησε στη δημιουργία αυτού του Κέντρου;

Αποφάσισα να δημιουργήσω έναν τέτοιο χώρο, γιατί ο γραπτός λόγος είναι κάτι με το οποίο έχω ασχοληθεί πολύ και θεωρώ πως αποτελεί πεδίο γόνιμης εργασίας. Στην σημερινή εποχή είναι εμφανές το κενό που υπάρχει στην έκφραση και την παραγωγή γραπτού λόγου. Δεν είναι τυχαίο ότι στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων, οι μαθητές αντιμετώπισαν τεράστιες δυσκολίες. Δεν είναι, επίσης, τυχαίο ότι σήμερα τα παιδιά πολύ συχνά παρουσιάζουν δυσχέρεια στην έκφραση, την ορθογραφία και τη διατύπωση των σκέψεών τους. Αυτό είναι συνέπεια της ψηφιακής, υλικής και ταχύτατης εποχής στην οποία ζούμε. Αντιλαμβανόμενη, λοιπόν, αυτή την ανάγκη, θέλησα να δώσω μορφή σε μία ιδέα μου, η οποία θεωρώ ότι ήρθε για να καλύψει ένα συγκεκριμένο κενό, αλλά και για να δώσει σε μένα προσωπικά ώθηση για να κάνω ενδιαφέροντα πράγματα γύρω από ένα αντικείμενο που αγαπάω πολύ.

Τι θα λέγατε πώς είναι αυτό που κάνει το Κέντρο «Έκφρασις» ξεχωριστό;

Θα έλεγα τρία πράγματα:

  • Η βαθιά αγάπη για την τέχνη του λόγου και όλα όσα αυτή φέρνει μαζί της.
  • Η αντίληψη πως η προσφορά γνώσης είναι μια διαδικασία πολύ σπουδαία, η οποία συνδέεται στενά με την προσωπικότητα του κάθε ανθρώπου, τόσο αυτού που την προσφέρει, όσο και αυτού που τη δέχεται.
  • Η πεποίθηση πως «η εκπαίδευση δεν πρέπει να γεμίζει το μυαλό, αλλά να ανοίγει το μυαλό»…

 

(συνέντευξη στο kozanilife.gr)